Mælkebehov og nat programmet

22. juli 2008

Alder:
10 mdr.

Mælkebehov og nat programmet

Hej Helen,

Så skriver jeg igen fra Spanien - nu midt i sommerheden!

Liva er 10 mdr. gammel og har fået to tænder.

Hun er ikke i vuggestue efter vi forsøgte os hele maj måned, og hun kun ville være der ca. 1 time af gangen. Nu har hun de seneste 6 uger haft en barnepige herhjemme som hun er meget glad for. Vi starter hende i vuggestue når hun bliver 1 år. Det er allerede planen.

Jeg kunne godt tænke mig en forholdsvis simpel oversigt over behovet for MME også hvornår man råder til at holde op, og hvilken takt barnet kan/skal have ko-mælk istedetfor.

Liva får siden hun var 8 mdr. ca. det samme nemlig:

150 ml før formiddags lur
150 ml 13.30 (vi spiser til middag kl. 14.30/15.00)
lidt bryst kl. 15.30 når vi tager middagslur sammen.
150 ml kl. 18.00 (aftensmad spiser vi kl. 20.30)
150 ml kl. 21.30 ved putning - evt. lidt hygge babs efterfølgende
150 ml kl. 24 med vælling pulver så hun kan holde ud til kl. 06.00
120 ml kl 06
lidt bryst mellem 07 - 08

Hun drikker ikke altid det hele (træk ca. 10-20 % fra) og det sker også at hun ikke får enten 13.30 eller 18.00 flasken uden at der sker så meget igen. Skal man bare slette en flaske hid og did, eller er det bedre at give på de samme tidspunkter men mindre mælk ad gangen?

Hun spiser generelt OK. Har haft nogle dage hvor hun nærmest ikke spiste, men da hun er godt istand (10,35 kg) er jeg ikke så ...

Annonce

... nervøs. Varmen er også en fæl faktor. Ingen af os har appetit midt på dagen, heller ikke Liva.

Hun spiser gerne familiens mad, men mange ting er stadig lidt svære pga. mgl. tænder. Pasta penne f.eks. er spændende, men for grove for hende at tygge. Spagetti går bedre. Ris ok hvis hvide og bløde, alle de brune etc. for grove. Har også en periode hvor alting bliver spyttet ud, men generelt er hun ikke besværlig. Hunden også en faktor. Hun smider gerne alt ned til den, så den er netop blevet forvist fra køkkenet ved spisetid.

Hun vågner stadig om natten, og græder altid ved vågning. Jeg har stadig mine "ord-koder" schyyy, sov godt osv. Hun vågner i løbet af aftenen, og efter midnats flasken vågner hun stadig med stor præcision kl. 04 selvom det er lang tid siden hun fik mælk på det tidspunkt. Igen kl. 05.30-06.00.

Og problemet er at ofte kl. 04 er hun meget vågen. Kl. 06 er hun tæt på hysteri hvis hun ikke får lov at komme over i vores seng. Der ender det ofte med at hun sover færdig med os. Det er noget jeg generelt er bange for hun har fået for meget smag for. Har du råd til hvordan børn kommer til at kunne lide at være i egen seng når de vågner op? eller når de bliver lagt til at sove i vågen tilstand?

Nogle råd til hvad jeg kunne gøre anderledes for at fremme at hun kommer til at sove igennem?

Kærlig hilsen og tak for altid brugbare svar.

Karen Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)